Thir
SPM doesn't kill people
Tuesday 5 December 2017 | 12:39 pm | 0 comment(s)


Assalamualaikum. (phew)

Aku ada banyak sangat nak cite. Pasal graduasi, lawatan, appreciation post blabla. So aku akan singkatkan dalam satu post je.

First, sekarang ni dah dua jam aku hadap benda ni sebab tadi upload gambar and sekarang ni tengah duk fikir nak tulis apa.




Hehe. Ok first, pasal graduasi. Rasa macam tak caye ah nak habis dah pompaiv. Ahhhh alhamdulillah tahun ni aku dah khatam (baru habis sobsob tsk tsk) semoga masyi amin. Lepastu alhamdulillah sebab aku dapat terima anugerah khas imam syafie (tokoh akademik walhal aku bukan no 1 kat sekolah pun). Jadi naiklah pentas 2 kali. Masa dapat anugerah tu, ambik sekali sijil graduasi so tak payah dah naik lagi sekali. Cite pasal graduasi besye2 je tak best mana pun. Jom move on ke lawatan.

First, nak ucap a big thank you dulu dekat photographer setia merangkap bedmate tahun ni

Tu dia Balqis Karimah. Sejujurnya, aku suka bergambar dan tak suka tangkap gambar sebab malas so haritu aku ada bawak DSLR pi sekolah so dia lah yang tukang amik gambar. Dahlah pandai ambik gambar (semoga dia tak baca). 

Jap sebelum cite pasal lawatan, aku cite pasal dia dulu. Dia sedorm dengan aku masa form 1, form2 dengan form 5. Masa form 1 rapat je dengan dia cuma geng lain2 ( SD, SB hahahahha) Kitorang punya dorm masa form 1 ada kisah tersembunyi sikit hahaha. Lepastu masa form 2 rapat je dengan dia. Lepas tu masa form 5 baru rapat semula sebab satu kamar kan. Antara 5 tahun, tahun nilah aku jadi rapat gila dengan ahli kamar hehe.

Nak tunggu Karimah hantar gambar fon dia lambat lagi huh so I post dulu yang ni

So lawatan kalini aku duduk sebelah Karimah dalam bas. Kitorang dah cop daripada awal tahun. Aku taknaklah duduk dengan Hana ke Izzah ke sebab selama ni asyik diorang je so tahun ni tukar angin hehehe. So kitorang semua duk lain2 partner. Lagipun rumah semua dekat je alah boleh jumpa selalu kan.

Sat aku throwback jap.

Ni nak cite pengalaman spm. 
6/11, paper BM

Masa tu ramai yang nangis tapi aku takde perasaan hehehe. Cuma berdebar la sikit tu kan. Aku fikir "athirah takpe. Jaga emosi. Jawab molek. 11A+ insyaAllah boleh. Jangan debo, anggap ni exam biasa je sebab dekat kelas je"

So masuk kelas. Alhamdulillah la sebab tahun ni exam dalam kelas (for the first time dalam sejarah sekolah) so perasaan tu biasa2 je tak rasa berdebar sangat. Tak psycho sangat tengok orang lain walaupun aku duk belakang sekali dalam kelas. 

Hampir setiap paper, habis je masa, Ayu akan pusing belakang pastu "7 paper lagi" "6 paper lagi" "3 paper lagi" 2,1 and "yeay dah habis" hahaha. 

Masa exam hampir habis, batch kitorang dilanda baaanyak sangat masalah. Tu tak kira lagi dengan personal problem lagi.

Habis bio, aku balik rumah kejap. Hehe saje lepas stres. Masa balik semula sekolah, aku ada buat salah dengan Hana lepas tu end up gaduh dengan dia. Adoi. Masa tu ingatkan memang takkan baik dah sampai bila2. I thought kitorang akan jadi awkward selamanya.

Nasib baik jugalah Baqih selamatkan keadaan. Masa tu dalam kamar. "mu duorang memang takmboh baik ke?"dia kata kat Hana. Masa tu kitorang 3 orang ada dalam kamar. "Athirah tu takmboh cakap dengan aku" Aku masa tu tengah study Kimia pastu tutup muka dengan kertas "maluuu." Hhaahaha alhamdulillah.

Tambahan pulak, kitorang banin banat gaduh besar time tu. Sehari sebelum Kimia tu ramai post dekat story. #trust haha. Huhu kata dah besar dah tapi perangai tak serupa bikin lagi. Semoga cepat matang. Cuma apa yang aku tak berapa berkenan, masalah bersama selesai sama2 la takyah hebah ke luar hehe. Ni baru simulasi untuk kehidupan akan datang. Kalau ni takleh handle, ada masalah bagitau orang ramai, akan datang (rumah tangga) macam mana?  Moga jadi teladan sepanjang zaman.

Leklek jangan panas. Just nak voice out my opinion je. Nasib baik sekarang ni dah settle semua dah berbaik.

Habis paper kimia, ahh rasa puas sangat. DAH HABIS YEAYYYY! Now i'm officially an alumni an exsim. 

Jadi, mohon tembakan doa biar aku boleh dapat 11A+ lepastu sekolah aku punya gps 1.5 amin!!!

~~start lawatan~~ (lawatan kalini hambar je sebab banyak shopping daripada lawat tempat)
Hari pertama, kitorang pegi escape park. Ala yang ni aku dah cite dah dalam f3 punya post. Cuma kalini aku lebih beware. Aku dah bawak kasut sukan. Cuma, kasut sukan tu yang mama aku sebab yang aku punya hilang hewhew. Alhamdulillah, takde cabut2 kasut hehe. 

Malam tu pi avatar secret garden. Adoi awal2 tu kena jalan jauh bebb sebab bas parking jauh sangat. Letih weh boleh turun 5 kg! ok tipu jeee.

Tempat tu cantik sangat. Penuh lampu. Tapi kan masa tu kan aku pakai kasut baru so sakit sangat kaki ni jalan jauh2 hewhew. So lepas pi avatar pi tesco makan malam. Lepas habis tu, aku tukar kasut. Aku pinjam kasut Karimah. Dia pakai kasut sukan hehehe tq tq tq.

Hari kedua, masih dekat Penang. Haritu jenjalan dekat Queensbay Mall lepastu bertolak ke Melaka. Untuk duit belanja, mama bagi 200 and aku dah ada 50 dalam purse. Dekat queensbay tu aku belanja 100 :0 Aku berdebar sangat takut akan datang tak cukup duit. Lepastu aku memang jimat gila ah. Jadi tak nyesal mana pun belanja banyak dekat queensbay. Sebab lepas2tu mall yang kitorang gi hanyalah kat KL. And aku pi times square so guna duit untuk main je sebab dekat times square bukannya kedai best2 mana pun hehe. Kat queensbay la aku beli casing baruuuu antek tol hehehe. 

Hari ketiga, dah ada kat Melaka. Kitorang pi afamosa. Itunya banin pi main air. Kitorang banat2 ni pi safari. Hmhm Naqiyah kata bukan taknak bagi kitorang main air tapi kalau 4 jam main, 3 jam duk habis ke malu and baki sejam je main ha gitu. Sebab bila dengan orang yang kita kenal ni malu sikit nak main air gitulah hewhew sedih. 

Hey tapi best apa masuk safari. Ok actually aku dah pi afamosa banyak kali. Masa lawatan sekolah rendah darjah enam(ni main air je), masa family day (yang ni paling recent. Tahun lepas. Ni pi dua2 main air masuk safari). Jadi dekat safari tu tengok binatang, pegang binatang ermerm. Paling best masa naik truck masuk wildlife apa ntah. 


Petang tu bertolak pi Klang pi rumah zatiriniii. Kalau sape2 perasan, masa post f2 aku pernah mention yang kitorang pi rumah dia. Masa lawatan f4 pun aku pi rumah dia juga cuma tak cakap dalam blog pasal lawatan tu (rasanya). Makanan best wehhh. Masa f2, ada hidang cheesy wedges and sebab kerakusan kelaparan lelaki, kitorang tak sempat rasa so sebab tulah makan ayam cecah cheese. And now, mak dia asingkan wedges untuk laki and perempuan so alhamdulillah dapatlah merasa. Best gila!! Cheese dia yumyum!

Malam tu tido kat kg. baru. Esoknya tu hari last :'( (means hari last bersama xans huahua)

And lagi, pergi mall. Bas parking depan bangunan mara. Kitorang asalkan dalam group, suka hati nak split pi bts ke 1utama ke midvalley ke. Aku dengan nanad rancang nak pi karaoke sejak dari sekolah lagi (almaklumlah aku tak pernah rasa benda tu hehe) so ingatkan nak pi karaoke la huhu tapi tak kesampaian. Movie taknak sebab boleh tengok kat rumah.

Tapi hana ajak main theme park kat bts. Nak tu memang nak sebab last time main cenni dengan kawan2. Plus, kat bts barang2 tak best mana nak beli hehehe so ingatkan nak pi midvalley ke 1utama ke besar sikit (1utama panjang. Midvalley besar. Sebab aku dah pernah pegi so aku tahu and kedai2 dalam dia best. tapi mahal la hehe)

Lepas dipujuk2 hehehe last skali aku setuju pi bts. Yang boleh dibanggakan kat sini, aku tak beli barang LANGSUNG kecuali bayar untuk theme park dengan food court. Kat sana takde kedai buku best so duit taklah kurus mana hehehe. 

Dekat theme park, selama ni kalau pi dengan sekolah KONFEM roller coaster tutup. Kalini, by any means necessary (haa tudya), nak pegi jugak. Dapatlah naik 3 kali hehehe. Sekali dengan hana and karimah. Aku duk sebelah hana, karimah duk sorang.

Kali kedua, nak naik 3 orang tapi hana pi tandas tak balik2 lama sangat so naik la kami berdua. Kali ketiga, patutnya nak naik sekali dengan tujuh-tujuh orang yang masuk theme park; nywang, hasanah, fathin, nurin, hana, karimah. Tapi 4 orang tu pi mana ntah. Last skali kitorang naik 3 orang jugak. Aku duk sorang haa bagus en bagus en. I tak close my eyes pun haa. Tapi en sekejap je ride dia. So taklah interesting mana pun hewhew. 

Habis tu, bertolak ke rumah Qayyum. Otw pergi tu lawak ha. Rumah dia kat Denai Alam. Lalu kat Jalan elektron la, Persiaran neutron la, haha lawak betul. Sebbaik takde proton dengan nukleon.

Masa sampai dekat rumah dia, semua banat macam "waaaaaa" (masa ni baru la nak appreciate dia selama ni kutuk hahahah k gurau er kami bukan mata duitan). Rumah dia besar gila. bukan setakat besar tapi gila. Erm erm macam dalam titian cinta tu lebih kurang la. I thought rumah in dramas ni hanyalah angan-angan dan khayalan tapi rupa2nya wujud. 

Mohon jangan screenshot la ye *rollingeyes*

Kat situla last destination kitorang. Hmhm. Malangnya, aku dah cuba tapi takleh. Cuba apa? Cuba untuk feeling la tapi tak rasa pape hehe (ampunnn). Aku perhati muka sorang2 ni sambil fikir dalam hati, lepas ni tak jumpa dah muka2 ni byebye belaka. Tapi just rasa sebak and air mata bertakung untuk 2 minutes gitu and yeah gitu je hehehe. 




Untuk part ni please pasang lagu kat sidebar blog. Ni untuk google chrome viewer je. Kalau view daripada fon tu takleh nak tolong untuk feeling la haha. Pi bukak yiruma punya piano ok. Tapi aku tau korang malas so nah..


I thought i ni jenis yang sentimental sebab i like to keep memories. Aku ada 2 fail besar yang aku simpan kenangan daripada sekolah rendah sampai sekarang. Ada tu surat 'indulgence' daripada hana masa darjah 4 sebab kitorang gaduh hahaha, ada kad hari guru masa darjah 3 tak sempat bagi cikgu, ada kad hari raya daripada farah, and banyak lagi. Untuk sekolah menengah, checkpoint2 any explorace aku simpan, surat2 hatta benda kecil pun aku simpan, baru2 ni tiket bts theme park for the last time aku simpan jugak. Gambar2 daripada sekolah rendah sampai menengah ada dalam laptop ni. I thought I will cry a lot but tidak. 

But it doesn't mean that I don't love u guys haha. Of course la sayang. Kita duk satu bumbung 5 tahun ok lama weh. Ngigau tengah tidur, air liur basi, kroh kroh, gaduh, and so on tu semua kongsi sama2. Dekat orang lain takkan la kita nak tunjuk our bad sides kan dengan kawan2 ni la kita share ni. Takkan la dengan outsiders tetiba nak koya cute pastu "Asal saya cantik sangat eh? Awak ni cantik macam saya la ihik" nanti kang tak pasal2 kena sepak terajang uhuk.

Dengan kita2 ni la kita nak lari2 dari belakang dorm sampai depan dorm macam ***** (siapa yang buat tu sila terasa la hahaha), buat muka buruk, joget macam gila, dengar lagu sama2, jerit2, nangis2.

Kalau kat rumah, gerenti ke ngaji 24/7? Dengan xans la bila rasa nak buat jahat, kadang2 dapat support, kadang2 dapat tentangan hehehe. Kita akan terdorong nak hafaz, nak ngaji, solat sunat belaka sebab orang sekeliling semua buat, semua encourage suruh buat. 

Kat sini, masalah yang kecil jadi besar(haha ni lawak), settle sama2. I pening, u urut kepala ha gitu. 

Haritu aku pas2 buku dekat satu batch (perempuan je) suruh tulis satu page sorang. Alhamdulillah hari last lawatan, settle 53 orang dengan Hana jadi orang last. Tapi malangnya buku tu masih dengan dia dekat rumah. Sebbaik la duk dekat je lahai kalau tak adoi. Semoga adik2 dia tak watpape ke buku tu hmhm.

Dear xanthrons,
Thank you for everything. For all memories that we shared. I learnt that I actually am not scared of cats, cockroaches, but not for ants haha. I finally know that I'm quite blurr in understanding some things. Thank you for anybody yang tolong cop mandi. Thank you for making my day. Thank you when I'm not in my right mind, mengamuk bila meja kotor, kata "benda ni boleh settle" pastu tolong lap meja. Thank you belanja makan. Thank you buat surprise party tahun ni. Thank you for anyone yang bawa pizza hut my fav.

Thank you for the term that you made Izzah; FFR (fight for rights which figuratively means cop tempat dalam bas). Thank you Hana selalu dengan bersemangat buat something so I pun ter influence sekali. Thank you Nanad bagi shoulder bila aku nangis time habis Sejarah ppt. Thank you Karimah haritu buat photoshoot dekat belakang sekolah.

Thank you Aisyah zubir selalu bawa makanan. Thank you Aniesyu selalu buat saya tak jadi nak marah. Thank you Ikramina sebab selalu jadi tempat saya luah cite. Thank you Nabilah sebab buat saya gelak sebab salah lirik. Thank you Auni bagi air dairy farm. Thank you Che Nur balik outing je mesti ada cite pasal Exo ke kdrama ke. Thank you Fatin cite pasal bts walaupun saya tak faham mana. Thank you sebab haritu masa hari guru tunjuk lagu signal time dia baru release.

Thank you Laila selalu lako hahaha ;) Thank you Naqiyah jadi ketua batch yang hebat. Thank you Iman cakap 'does I mean nothing to you' hehe. Thank you Ainapia selalu duk saf depan dalam musolla. Thank you Iqa selalu cakap pasal suara angin suara lembut suara tarannum. Thank you Mirah sebab buat aku gelak tiap kali call parents dia.

Thank you Aniszu tolong jual tudung. Thankyou Zabu nyanyi Likey TT Signal sama2. And tak dilupakan shahrool. Thank you Sofia jadi bedmate masa f1. Thank you Airin sebab comel macam saya, sebab selalu suruh saya giveup exo and join army.

Thank you Hanis Yusoff sebab haritu tulis lirik lagu apa ntah ost Kimi No Nawa. Thank you Zie gelak kuat sama2. Thank you Aiman bagi tau pasal conan. Thank you Syeden selalu gelakkan perangai tak mature saya. Thank you Nurin haritu masuk bts sama2. 

Thank you Shaming sebab buat lawak hambar. Thankyou Jannah jadi mentee yang baik. Thank you Farahin selalu cite movie. Thank you Zitot tolong beli casing dreamcatcher. Thank you Nisha selalu kelolo depan kitorang hihi. Thank you Mimi sebab walaupun awak pemalu ayu lembut gitu tapi ok je time saya buat gila2. Thank you Suzana kata "athirah awak buat nape niiii". Thank you Yana bawak makanan hihi nak lagi boleh ke idok. Thank you Qeela sebab buat saya gelak tengok awak cakap mulut penuh. (and also for the teddybears yang dijual tu)

Thank you Farahana walaupun susah gila nak tulis dalam buku saya tapi tulis jugak. Thank you Fathin Anith tahun lepas satu dar dengan saya layan je saya. Thank you Ayu sudi kawan dengan saya walaupun haritu saya marah awak and sebab selalu buat gila2 (senyum macam hanis zalikha n so on haha). Thank you Syahirah Abdullah sebab finally baru reveal perangai sebenar selama ni kat sekolah rendah kita tak kenal mana pun. Thank you Nywang for the #bicaranywang . Thank you Eja selalu je caring.

Thank you Ain sebab cucuk pendrive dalam bas boleh dengar lagu. Thank you Eizzahmadie kiranya macam photographer rasmi batch ah hehe. Sumber gambarku. Thankyou Nabihah tahun lepas kamar sama banyak terpengaruh dengan saya tengok kdrama haha. Thank you Ainaamira walaupun tak rapat mana tapi kak Nini selalu kata muka kita sama hikhik. Thank you AnisNad for always cerita pasal manga apa tah semua tu (tapi saya masih tak terpengaruh). Thank you Baqihtina bagi vid anak ayam.

Thank you Sonia sebab turutkan je bila saya kata "tudung awak kedepan sangat meh saya bekki". Thank you Far selalu buat lawak dengan saya, ajak saya buat baik. Thank you Yanees selalu jual ayam dengan dadih sampai kurus duit saya (nak lagi!). Thank you Sanah panggil saya pepejal and saya panggil awak separa pejal always be seppep ok. Thank you Mariana jadi mentee addmaths yang baik. Thank you Aling sebab matang walaupun kecik so saya jadi termotivasi nak jadi matang gok.

Thank you Nye, Munir, Fikri, Daus, Naim (ketua editor), Bidin, AimanD, Usaid, Ikmal, Q, Ifwat (ajar photoshop), Alifmuaz, Abe, Aizad, Aiman Haikal, Zuhayr, Kujiq, Amir, Qayyum, Yo (sasterawan), Behe, Mirulkimi, Usman, Zakir, Haziqmad, AlifJ, Yasier, Affiq, Khaliq, Nukman, Kie for everything.

Tak dilupakan juga thank you for those yang telah pindah. Once a xans, always a xans ok.

Cukup tak 84 orang eh? Takpe ah kalau tak cukup cakap ah haha.

Jujur kata, memang ramai pun yang aku penah ngumpat. Well, perempuan ni (aku la) jenis cepat lupa and cepat sejuk apa yang orang buat kat kita so time tengah panas tu ngumpat ler and time sejuk tu chill je.

Sebab tu la istilah perempuan ni ngumpat orang belakang and depan buat baik tu sebenarnya sebab cepat lupa and cepat sejuk bukan sebab hipokrit. Masa ngumpat belakang tu tengah marah. Bila depan dia rasa dah tak marah ha gteww. 

So....
I AM SO REALLY VERY SORRY!! 

Aku bukannya ingat sangat sape yang aku pernah ngumpat semua tu. Aku harap korang maafkan aku hmhm. 

Sorry jugak atas segala perangai aku yang buat korang2 marah or sakithati ni. Orang kata, jangan marah tuan, marah perangai hikhik. 

Well almost semua banat berdebar time nak ambik spm (banin taktaula cemana kan). So advice aku untuk calon spm akan datang, SPM DOESN'T KILL PEOPLE. Time nak ambik BM tu je yang berdebar semacam sebab nak memecahkan ruyung kankan. Bila dah rasa first exam tu, "ala macam exam biasa je rupanya". Ala gini je ke SPM? (HAHA TAPI KALAU ADA BENDA YANG PERLU BERULANG, SPM MINTAK JAUH JANGANLAH DIULANGKAN)

Jadi, goodluck for all juniors out there especially Udees1418 ni ha semoga naikla gps tapi jangan tinggi sangat daripada kitorang hahaha.

Tapi lah kan yang lawaknya, masa darjah enam, last day sekolah tu aku nangis sellok wehh. Taktahu cemana boleh sedih sangat. Balik rumah dengar lagu pelangi senja dengan cinta bersatu sambil fefeeling dengan zaman sekolah rendah haha padahal sekolah rendah ni rapat dengan kelas pertama je (kedua n ketiga sikit2) and sekolah menengah satu batch rapat ha and pengalaman sekolah menengah lagi best tapi malangnya air mata aku betray aku hahaha.

Ni gambar untuk slideshow bab 2 bio form 5 yang aku dengan Izzah buat

Therefore (acewah), Pasca-SPM, jomlah kurus. Berlari ok. Jangan setakat makan sikit je. Makan seimbang, and exercise haa. Aku Hana Yana semua in a diet project haa. 

Sorry ler post kalini panjang sangat mesti tak larat nak baca enn. 

Goodbye kawan2! Selamat qadha' kan apa yang nak di qadha' hahaha.

Mohon ya sesiapa tak perlu wara-warakan post ni ya. Siapa yang baca tu dah gitu je baca sorang2 takyah promote. Tak perlu screenshot apa takyah. SERIOUS TALK OK. PLEASE.

Bawah ni compilation of 4 lagu. Lagu apa? hehe.

Perpisahan
Suatu kata sukar diungkapkan
Suatu kalimah yang memeritkan
Antara kita semua
Bersama

Terima kasih
Atas segala kenangan indah
Yang manis mahupun yang pahit
Segalanya
Maafkan silapku

Hargai taulanmu sementara di depan mata
Jangan bermusuhan nanti tak sempat bermaafan
Oh kutiplah memori indah
Kelak jadikan bahan ketawa

Guru-gurumu juga janganlah dilupa
Belajarlah sehabis baik untuk mereka
Berusahalah, capaikan cita
Banggakanlah oh diri mereka

Usah bimbang
Usah gentar
Ku sentiasa ada untukmu
Usah sedih
Usah pilu
Kan kukirim doa untukmu
Begitulah hidup ini
Kita bertemu kita berpisah
Aku kan ada untukmu

Kita kan tetap bersatu
Hadapi segalanya sama-sama
All for one, one for all
Kami tetap buddyz, takkan terpisah

Memories to remember | Moments to create
Author

Athirah, 23. You may return to your dashboard and you can follow me, perhaps? I would be really honored if you could pray for my very best in life. Best viewed in Google Chrome. Thank you :)


Chatbox


Credits


Blogskin's basecodes --> Studentkecik
Images & backgrounds --> Google
Freebies & tutorials --> The Tutobies
Cursor --> Hamba Allah
Else --> Me