Thir
Mind control skill for the uncontrollable
Wednesday 16 October 2024 | 11:46 pm | 0 comment(s)

 Assalamualaikum and hai semua!

    It's gonna be a short post, sebab lepas ni aku nak buat kerja lain, dan aku nak kena tidur awal sebab esok kelas kul 7 pagi!

    Kalau korang taktau, sekarang ni uni aku dilanda krisis. Takdela krisis mana, cumanya biasanya waktu masuk degree dulu, memang tau la the fact that bila dah masuk tahun akhir, kitorang akan ada privilege untuk parking kat dalam mahallah. Kiranya takyah parking atau jalan jauh2 la. Tapi tahun ni, management berubah, peraturan berubah. Tak semua final year yang bawa kereta, akan guaranteed dapat parking dalam. Akan ada yang parking kat luar jugak sebab management bagi permit tu dekat ramai orang, menyebabkan final year privilege yang sekian lama didambakan, tak ada.

    And ada mahallah swapping between lelaki perempuan and stuffs, these few weeks is kinda messy. Super messy actually. I was stressing about this for two weeks now. Macam2 emosi ada. I am angry, rasa tak adil, sedih macam tula.

    Then waktu call dengan mama, mama macam biasala, dah macam pakar motivasi dah. Aku just olah balik la apa mama cakap, in my own words. First of all, benda ni mengganggu emosi aku. Aku kena akui yang aku marah. Kena banyak luahkan dekat Allah, sebab dia pemilik segala emosi yang kita rasai. Kita takleh la rasa marah tapi mask dan tipu diri sendiri dengan cakap kita okey. Kesilapan yang aku buat, aku mencarut banyak waktu marah haritu. Aku bukan jenis orang yang mencarut on a daily basis tau. Aku mencarut bila geram sangat je. Even waktu driving pun aku tak carut kat orang even orang tu bawak macam apa. Solusi untuk ni, aku kena praktikkan mindfulness, kena selalu tarik nafas dalam2, biar aku dapat selalu jadi rasional dan kawal emosi.

    Yang kedua, adakah benda ni boleh selesai with my intervention? So aku cuba. Aku isi aduan dekat student union, aku buat direct aduan dekat principal (lol aku memang jenis berani mati sikit). So itu setakat usaha yang aku buat, sebagai pelajar biasa. 

    Tapi kalau tak jalan jugak? So now it falls under the uncontrollable. Benda di luar kawalan kita. Jadi apa yang kita perlu buat? Kena redha jelah hahahah. On a bright side, mungkin ini caranya untuk aku banyakkan steps sehari-hari. Untuk amalkan gaya hidup sihat. Satu lagi, tahun lepas aku dah dapat parking atas sebab ada kuota lebih dibuka untuk year 4. Tahun lepas, parking kat dalam mahallah diberi ikut kuota parking kat dalam. Tapi tahun ni, dia bagi je ramai2 even melebihi kuota. So kalau parking kat dalam dah habis, even yang dapat permit tu pun, kena jugak park kat bawah... Mama cakap, aku kena banyakkan bersyukur sebab aku dah dapat merasai benda tu tahun lepas. Hidup ni takkanlah nak hidup senang selalu kan. Dah benda ni luar kawalan kita, anggaplah ni suatu challenge yang baru.

    Ada satu lagi problem. Bila susah dapat parking atas ni kan, once dah dapat park kat atas, jadi takut untuk keluar jalan2 ke luar. Sebab takut bila masuk nanti takde dah parking. Benda ni, patutnya jangan takut. So what kan kalau takde parking? Sampai jadi takut keluar, tak best la kan. Just keluar jeee. Dahla keluar jalan2 tu la sumber kebahagiaan aku hahaha. 

    Ok tu jee rant harini. Byebyeee!


Memories to remember
Author

Athirah, 23. You may return to your dashboard and you can follow me, perhaps? I would be really honored if you could pray for my very best in life. Best viewed in Google Chrome. Thank you :)


Chatbox


Credits


Blogskin's basecodes --> Studentkecik
Images & backgrounds --> Google
Freebies & tutorials --> The Tutobies
Cursor --> Hamba Allah
Else --> Me