Thir
First big hole in my life
Sunday 11 December 2022 | 10:30 pm | 0 comment(s)

 Haiii assalamualaikum!

    Dah disember 2022 weh! Kalau aku tak post sekarang, nanti hilang la yearly streak aku untuk post dekat blog ni hahahah. 

    Serius dah lama tak menulis kat sini, dan macam hampir dilupakan dah blog ni. Selalu je letak dalam notes kat phone, tentang idea2 cerita untuk type kat sini, tapi asyik tak buat2 je. Maklumlah sekarang ni kan ada twitter, whatsapp status, instagram story. So memang diabaikan la blog ni hehe sorry.

    Just to let you know, i've entered clinical phase of med school wihii! Alhamdulillah. Rupa2nya lagi seronok weh daripada preclinical. Preclinical bosan gila! Asyik duk kat lecture hall je. Pastu untuk orang introvert macam aku lagi la membosankan sebab takde keadaan yang memaksa aku untuk bersosial hahaha. (ok i know it's weird sebab kalau introvert patutnya lagi appreciate la preclinical kan tapi YTJT!)

    So bila dah masuk clinical ni, dia bahagikan kepada small groups, nak tak nak memang kena bersosial, and it's fun! Aku rasa sangat seronok bila apa yang aku belajar, findings tu aku dapat jumpa in real life. Rasa amazed sangat. Pastu pembelajaran clinical ni macam detektif. Kita kena siasat aka tanya dan cross out this cross out that yang unrelated. Alhamdulillah memang aku enjoy sangat.

    Tapi ya macam tajuk di atas, 'first big hole in my life'. Sepanjang hidup aku kan, alhamdulillah Allah bagi aku perjalanan yang sangat smooth, semua ok, macam graf menaik. Kalau ada ujian maybe macam tersadung sekejap yang senang untuk bangkit semula. Tahun ni aku ditimpa ujian yang sangat besar bagi aku. Sedih tu ya, tapi aku dah dapat terima dah. Bila fikir balik, serius smooth weh perjalanan hidup aku selama ni. Tak pernah jatuh. So mungkin Allah nak tarik balik aku untuk depend dekat Dia, sebab aku asyik rasa yang aku boleh buat benda ni sebab dah selalu boleh buat. Alhamdulillah aku dah dapat redha dah.

-This is the start of my monologue that you won't even understand-

    I'm not planning to tell you guys what happened to me pun tapi cuma nak cerita, sebenarnya semua ni punca benda ni berlaku dah jadi secara kronik dah dekat life aku ni, tapi aku dapat tahan. Akhir tahun lepas aku dah tersadung sikit tapi Allah bagi peluang dan aku bangun balik. Aku taktau la aku jadikan punca ni sebagai alasan ataupun sebab memang punca ni menyebabkan aku tak enjoy semua benda.

    Tahun ni, it really is my first big hole that I fell down. Aku memang decide untuk diri aku, untuk bersedih, tapi set a limit. Aku set kan tiga hari masa bersedih. Waktu tu memang aku layankan je perasaan, nangis sepuas2nya yang aku nak, tapi lepas tu kena bangkit balik. I did. Aku bangkit. Ada la terlepas gak sikit rasa sedih tu pada waktu2 tertentu dalam bulan pertama tu. Lepas tu aku boleh kata yang aku dah betul2 okay. Completely. 

Korang mungkin tak faham post aku kalini tapi yes, aku buat post ni untuk aku sorang je faham hahaha.

Berbalik kepada punca yang menyebabkan aku jatuh tu. Aku rasa macam ada improvement. Aku rasa better. Aku join banyak2 program, aku rasa happy sebab aku produktif. Tapi harini, particularly petang tadi, benda ni jadi lagi. I ended up nangis lagi. Dah 5 tahun aku dekat uia, since cfs. Masalah yang sama, berulang2. Aku penat la. Kenapa aku jadi macam ni sekarang? 

    Kadang2 aku fikir la, adakah sebab personaliti aku? Aku ada buat salah pape ke? Ataupun ni kifarah sebab dulu aku yang lantang sangat cakap "laa takpe je benda ni. Kita still kawan dengan semua orang." Teringat pulak ayat 'sek cerdik study sama oww'. Tapi kenapa aku je yang kena? Kawan2 aku tak kena? Ke sebab aku sorang je yang asyik glorify dan sayangkan 'kami'? (end up memang aku je pun yang pertahankan kami to the point sekarang aku dah malas dah) Semua ni kifarah dan karma untuk aku ke? 

    Aku pernah buat kerja gila, habiskan masa remove hampir semua followers instagram aku. Waktu tu memang aku tak okay dan minda aku asyik berfikir, "lantaklah kalau diorang nak terasa. Did they care for me at the first place? No? So nak terasa buat apa? I think you don't deserve to be updated about my life and i don't owe you any explanation as to why i did this." and then waktu tengah happy ni aku start accepting people in my IG back, rasa bersalah sebab remove etc etc.

-done-


    Anyway, aku nak bersyukur sangat2 sebab Allah kurniakan aku family yang sangat baik, loving dan memahami. Kurniakan aku kawan2 baik yang selalu ada untuk aku, dan ni first time aku mention, my special someone yang juga ada untuk aku. Kalau diorang takde, serius aku bukan setakat lonely, mungkin boleh sampai tahap murung sebab takde siapa2 dah dalam hidup aku. I've been blessed with so many blessings that I forgot to fully depend on Allah, the Almighty. Aku mungkin solat, buat benda wajib semua tapi but I am emotionally distant with Him. Mungkin ini pun boleh jadi punca aku macam ni sekarang.

    Papepun sekarang ni tugas aku adalah untuk study. Aku ada banyak lagi cerita tapi baju dryer aku dah siap weh nanti orang marah sebab lambat ambik. HAHAHA okay byee!!


Memories to remember | Moments to create
Author

Athirah, 23. You may return to your dashboard and you can follow me, perhaps? I would be really honored if you could pray for my very best in life. Best viewed in Google Chrome. Thank you :)


Chatbox


Credits


Blogskin's basecodes --> Studentkecik
Images & backgrounds --> Google
Freebies & tutorials --> The Tutobies
Cursor --> Hamba Allah
Else --> Me