Thir
I'm now a mommy cat! (First timer)
Tuesday 16 February 2021 | 11:40 pm | 0 comment(s)

 Hai assalamualaikum!

    Wahh sekarang ni asyik jauh2 je gap antara satu entri ke satu entri hahaha. Sorry tau! Sekarang ni kalau nak luah pape banyak dekat twitter dengan whatsapp status je XD

    Kalini aku nak share dengan korang, pengalaman aku bela kucing for the first time ever! Post kalini lebih kepada pengalaman, apa yang aku baru tahu dan tak informative sangat tapi adalah sedikit informasi. Information semua tu korang akan dapat kalau korang baca cerita aku.

    Sedikit pengenalan, aku suka kucing, tapi faham tak yang bukan tahap suka gila2 tu. Takdelah terlalu simpati dekat kucing, macam bila nampak je terus rasa nak bagi makan. Tak macam tu okey. Aku jenis yang so-so je dengan kucing. Rasa je dia comel, belai kadang2 tapi tak dukung sebab takut jugak sikit.

    Daripada sekolah menengah lagi minta dengan mama yang aku nak bela kucing. Tapi parents aku memang tak suka kucing, langsung. Tapi diorang tak takut pun.

    So sejak PKP ni kan, kan bosan duduk rumah je. Pastu masa tu mama aku minta adik aku urut. Tapi adik aku malas tapi dia nak buat kalau boleh bela kucing hahahah. Pastu biasalah sebab mama nak sangat kena urut, dia setuju jelah. 

    Last sekali terpaksalah parents aku adopt kucing ^^ 

    Aku ni excited gila ha. Terus search dekat youtube, video2 ML Studios pasal kucing. Study la hahaha sebab tak tahu pape kan. Pastu ws kawan2 aku, minta bagi tips apa semua.

    So kitorang pun belalah kucing nama Yuki..



    Yuki ni manja gila tau! Suka datang tidur kat aku. Tapi dia ni sumpah penakut! Kalau dengar je bunyi vacuum terus pecut berlari menyorok dekat mana2 hahahahaha

    Start bela dia masa umur dua bulan. Mahal jugak beli kelengkapan semua. Sangkar pun RM160, dry food 1kg RM30. Hehe sebab bagi Royal Canin mestilah mahal hshshsh tapi aku taknak kasi yang murah2 sebab takut nanti kena batu karang bila besar. Kalau wet food, aku bagi once a weekend. Sebulan aku beli 4 paket royal canin kitten tu. RM20. 

    Pastu kan untuk pasir dia, aku belikan tofu litter. Tak bau sangat pun weh! Kecuali kalau korang malas scoop daily memang baulah. Haritu pernah la sekali aku malas. Aku scoop sekali in two days. Lepas tu dia jadi busuk lama weh. Lepas tukar litter baru tu barulah tak bau dah huhu. Harga dia dalam RM20+ something macam tu.

    Disebabkan parents aku tak suka kucing, jadi akulah official cat mommy hahaha. Diorang hanya provide duit sahaja. Kalau nak pergi klinik ke apa ke aku yang bawak.

    Kitorang semua excited tau dapat bela kucing jadi sepanjang masa main dengan Yuki hahaha. Masa tu aku tak reti lagi nak mandikan kucing jadi aku nak hantar dia pergi pet grooming masa dia umur 3 bulan. Biasalah excited kan manjakan kucing sendiri. Tapi.. that was the bad decision ever.

    Sesiapa yang bela kucing for the first time macam aku, ya aku faham excited kan, macam nak hantar kucing pergi spa. Tapi jangan sesekali hantar kucing korang yang kecik lagi pergi grooming, selagi belum vaccinated. 

    Sebab bila kucing korang kecik lagi, imunisasi diorang lemah lagi tau, lagi2 sekarang ni musim virus parvo dalam kalangan kucing. Ok meh aku cerita.

    Masa tu aku hantar Yuki grooming. Excited teruk weh! Rasa macam jadikan kucing aku tu kucing T20 hahahahha. Then lepas dia balik tu kitorang semua happy la sebab dia wangi gila! Bulu pun cantik je. Few days later kitorang pergi bercuti dekat Kuantan, tinggallah rumah dua hari. Before tinggalkan rumah tu, Yuki muntah. Aku macam risau gila ni. Tapi ingatkan biasa2 jelah. So kitorang jalan2 macam biasa. And akan ada jiran datang setiap hari untuk tengok2 la makanan dia cukup ke tak kan.

    Balik je rumah tu, jiran kata Yuki ada muntah lagi. Muntah sama macam haritu, warna kuning. Aku dah runsing la ni. Lama2 dia start taknak makan. Punyalah struggle aku letak kibbles atas tangan aku, then suap dia tapi dia keluarkan balik weh :(

    Aku pun bawa dia pergi vet. Doktor check suhu, Yuki demam. Pastu Dr bagi ubat cecair tu suruh suap dekat dia. Ya Allah, hanya Allah je tahu betapa susahnya nak suruh dia makan ubat. Suap ubat macam nak berperang. Aku paksa dia buka mulut tapi dia taknak. Kalau suap pulak, dia keluarkan balik. 

    As a pet owner, walaupun baru sebulan jaga, tapi i feel so responsible towards her. Risau gila weh! Aku pun duk fikir, where did it go wrong.. Seingat aku, ada dua tempat je yang aku pernah bawak Yuki keluar. Dekat vet, untuk tanya bila boleh cucuk vaksin, dan dekat pet shop untuk grooming.

    Btw dekat vet tu, masa tu kan dia baru dua bulan. Doktor kata datang vaksin bila dia umur tiga bulan. Ok pastu, aku rasa macam bukan kena dekat vet sebab logiknya vet mestilah hygienic. Klinik kan. Jadi aku rasa dia infected masa dekat pet shop tu. 

    Untuk yang tak tahu, biasanya kalau pergi bawak untuk pet grooming, kita akan booking dulu, then hantar waktu pagi. Petang tu baru ambil. Imagine berapa banyak kucing yang dia bergaul...

    Doktor kata dia just demam. Aku tak expect pulak serius. Tapi berat badan dia memang susut weh. Selalu dia manja2 dengan adik aku. Tapi dia punya lemah tu, asyik terbaring je.


    And then there is this one day, pukul 5 pagi papa aku kejut aku, tunjuk Yuki keras terbaring atas lantai...
😭 Korang boleh bayang tak, kitorang first time jaga kucing, dan baru sebulan, pastu kucing korang mati..

    Huhu. Sedih gila! Kitorang adik beradik semua nangis. Pastu papa pun ajak kitorang tengok cctv, untuk tahu masa bila dan cane dia mati. Pukul 3 pagi macam tu, dia keluar daripada sangkar. Jalan macam huyung hayang sebab dia lemah, pastu daripada gemuk, dia jadi kurus kering weh!! Dia pun jalan menuju dekat bilik aku. Tapi tak sempat sampai, dia rebah atas lantai. Mata dia terbuka je, sebab aku baca, bila kucing mati, muscle dekat mata dia kan dah tak function so mata dia akan terbuka.

    Tapi pukul 5 tu, seluruh badan dia dah mengeras. Rigor mortis. Bila alihkan tangan dia, dengan ekor2 pun bergerak sekali. Tu lah rigor mortis. Kita manusia pun akan macam tu. Pastu dekat tempat dia baring tu, yang sentuh dengan lantai tu, macam ada keluar cecair warna kuning. Aku tak tahu tu cecair apa, tapi tu tanda dah meninggal la, dan akan attract insects macam semut.

    Aku down gila bila Yuki dah takde. Setiap kali teringat je mesti nangis. Tu baru sebulan tau jaga, takleh bayang cane kalau dah bertahun2. Tapi sekarang aku dha move on dah. Dah tak sedih dah teringat pasal ni.

    Okay let's move on to the next part! Aku bela kucing baru! Kalini nama dia Olivia. Betina jugak.


    Comelkan!? Kalini aku dah amik pengajaran, pastikan dia dapat vaksin dulu barulah bagi dia keluar rumah bergaul dengan kucing lain.

    Sebelum dia sampai rumah, aku gigih tau clorox semua bekas2 yang dulu Yuki pakai. Pastu sanitize rumah sebab takut ada lagi saki baki virus Yuki tu. Tapi tak tahu pun Yuki mati sebab apa. Kitorang assume je dia mati sebab virus.

    Olivia ni dia lain sikit. Tak garang, tapi tak manja sangat. Biasa2 je. Start bela bulan 9 tahun 2020. Masa tu dia dua bulan. Kalini memang aku belajar cara2 mandikan kucing, memang takleh takut dah ahahaha. Tapi aku bawak gak dia keluar tapi kejaap je, khas untuk potong kuku dia. Dan akak tu potong kuku Olivia depan aku. So aku macam yakinlah dia selamat daripada penyakit.

    Nak mandikan kucing bagi aku senang je sebab Olivia ni walaupun penakut air, tapi tak teruk sangat meragam. Cuma duk meow meow bising tu jelah. Tapi yang susah tu part keringkan dia! Aku guna hairdryer, volume paling low. Tapi dia takut jugak. Even masa tu hairdry sambil bagi makan treats pun dia tetap meragam, habis lengan aku kena cakar. After few times mandikan dia dan guna hairdryer dan dia tak suka jugak hairdryer, aku pun akhirnya giveup dan keringkan dengan tuala je.

    Tapi keringkan dengan tuala ni susah sebab lambat kering. Aku baca, bulu kucing takleh biar basah lama2 sebab nanti dia mudah dapat demam. Tapi nak buat macam mana dah Olivia takut hairdryer. Aku ingatkan nak suruh dia biasakan guna hairdryer daripada kecik biar besar nanti dia suka tapi dah banyak kali pun still takut.

    Masuk je umur tiga bulan, aku bawak dia pergi vaksin. Sekali pergi, dekat vet kerajaan, harga RM25. Then kena pergi pulak bulan depan tu. Cukup pergi dua kali, tahun depan pulak. Ha macam tula. Lepas je dapat vaksin kali pertama, aku dah bagi kebebasan sikit dekat dia. Dia ni kucing indoor, tapi selalu meronta2 nak keluar rumah jadi aku bagi jelah, cuma waktu maghrib tu aku panggil dia balik rumah semula. Dia pulak faham2 je kalau aku panggil time maghrib terus masuk rumah hahahahha.

    Minggu lepas, umur dia dah 7 bulan. Aku pun buat appointment dengan vet swasta untuk mandulkan dia. Sebab kitorang kan tak pernah bela kucing, dan sekarang ni musim PKP ni ada masalah kewangan sikit so memang taklah nak bagi dia bunting. Lagi pun kalau mandulkan kucing, mahal waktu tu je. Kalau untuk long term, jimat banyak duit. And also, dari sudut kesihatan pun banyak manfaat dia kalau kita mandulkan kucing.

    

    Ni Olivia lepas baru balik daripada vet after surgery. Muka tu still terkesan daripada analgesia lagi. Kan ada luka dekat bahagian kaki dia kan. Kalau dulu, operate dekat tengah2 perut kucing tapi sekarang ni dia operate daripada tepi, dekat dengan kaki. And then kan ada stitches. Aku tak sempat lagi beli e collar aka cone of shame tu, dia dah cabut dulu dah benang tu huaaa!

    Jadi aku tengok dia betul2 sementara tunggu papa mama belikan e collar. Sebab taknak bagi dia jilat luka dia. Takut jadi makin teruk huhu. Pastu aku call Dr. Dr kata lambat sikitlah baik luka tu kalau takde jahitan tu huhu. Tapi takde masalah pun sebab jahitan yang luar je tercabut. Jahitan bahagian dalam still selamat alhamdulillah. 

    Dr pesan suruh kurung dia dalam sangkar selama dua minggu untuk elakkan banyak pergerakan. Kesian jugak weh tapi nak buat macam mana kan, kalau biar keluar nanti takut luka tu infected.

    Awal2 kurung dulu dia asyik meow je tapi sekarang dia macam dah terbiasa so asyik tidur je hahahah nanti mesti gemuk ishhh tapi takpelah sebab comel hehehe.

    Apa yang tak best pasal kurung dia ni, aku kena letak litter box dia dalam sangkar. Sebab semenjak ada Olivia ni parents aku dah belikan closed litter box. Closed litter box ni best sebab dapat kurangkan bau pastu kalau dia asyik kambus2 pasir tu biasanya kan bersepah, tapi pasir tu jatuh dalam ltter box tu je. Tapi bila letak dalam sangkar, kadang2 tu bila dia kambus ganas2 sangat, pasir tu akan terkeluar dan scatter atas lantai so satu hal pulak aku kena bersihkan lantai setiap kali. Hm tapi untuk dua minggu je so takpelah.

    Tak sabar nak tunggu luka dia sihat pastu nak tengok dia aktif balik hihihi!

    Btw sepanjang 5 bulan jaga dia ni, aku rasa puas hati dan terharu sangat bila tengok dia makin membesar, badan dia makin memanjang.. Sumpah tak sabar nak tengok dia macam mana lepas setahun sebab umur setahun kan dah adult hehe

    Korang tau tak, ada sekor kucing jantan hitam ni selalu datang rumah aku tau, duk meow meow. Before Olivia dimandulkan ni, aku selalu geram tengok dia duk dekat2 dengan Olivia. Aku pun google la boleh ke kucing bunting masa dia kitten. Pastu aku terkejut sangat sebab kucing dah boleh bunting seawal 4 bulan!! Aku punyalah risau pastu asyik halau je kucing jantan tu! Dahla kucing jantan tu asyik meow macam nak mengawan. Tapi nasib baik Olivia tak period lagi masa tu.

    Kucing pun baligh tau! Untuk kucing betina, diorang akan undergo satu process yang dinamakan 'heat'. Bila diorang dah undergo heat, maknanya diorang dah matang dan dah start gatal untuk cari pasangan. Dan kucing yang undergo heat ni akan berubah perangai, kencing merata apa semua tu. Tapi aku dah mandulkan Olivia so insyaAllah takde benda2 macam tu.

    Kitorang satu family panggil kucing jantan hitam tu boyfriend Olivia hahahahaha semenjak Olivia terkurung dalam sangkar ni, kucing jantan tu tak datang dah rumah kitorang. Baguslah tak datang sebab dia pernah kencing berak merata tau dekat halaman rumah kitorang!

    Pernah sekali tu ada muntah kucing. Aku risaulah ni takut Olivia sakit. Tapi bila tengok muntah tu, ada roti. Maknanya kucing tu makan roti. So aku tak risau la, maknanya dia muntah sebab makan roti. Sebab kucing kan takleh makan roti. Kalau kucing korang boleh makan roti, rare gila hahahaha.

    Tapi bila check cctv, rupanya kucing jantan tu yang muntah. Dahlah muntah atas kereta papa!

    Aku ada baca, kalau nak bulu kucing kita cantik dan tak mudah gugur, bagi dia dry food and wet food. Jangan sesekali bagi makanan macam ikan, nasi, atau pape lagi makanan manusia. 

    Okaylah tu je. To many more years living with Olivia! <3 

byeeee! :)


Memories to remember | Moments to create
Author

Athirah, 23. You may return to your dashboard and you can follow me, perhaps? I would be really honored if you could pray for my very best in life. Best viewed in Google Chrome. Thank you :)


Chatbox


Credits


Blogskin's basecodes --> Studentkecik
Images & backgrounds --> Google
Freebies & tutorials --> The Tutobies
Cursor --> Hamba Allah
Else --> Me